SERENATA
per orchestra d'archi / for string orchestra (2005)
dedicato a / dedicated to: Sandro Pignataro e orchestra Camerata dei Laghi
EDIZIONI SUVINI ZERBONI - MILANO
pages 15 - 19
audio - complete
Punto di partenza di Serenata sono alcuni spunti mozartiani tratti dalla Serenata KV 239 di W.A. Mozart.
Tenendosi sempre ben lontani da ogni improbabile (e comunque inutile) ammiccamento stilistico, con la loro sotterranea e continua presenza vengono create traiettorie in costante cambiamento.
Un arco formale complessivo porta ogni componente al massimo di concitazione e di energia, con una sola, breve parentesi in tempo lento, dove le figure appaiono improvvisamente dilatate, disposte finalmente ad una quieta contemplazione.
Sono dunque la sorpresa, la deviazione improvvisa ed il ritorno inaspettato a divenire i tratti caratterizzanti di questo lavoro, in cui, in un clima certamente disteso, privo di eccessiva drammaticità, prosegue il cammino di chiarificazione e di percepibilità delle figure musicali nel tempo che caratterizza la mia recente attività compositiva.
The starting point of Serenata consists of some fragments from Mozart's Serenata KV 239.
Always very distant from unlikely (and surely useless) stylistic winks, they create trajectories of constant change with their subcutaneous and continuous presence. Thus the elements of surprise, sudden deviation and unexpected return are the distinctive features of this work.
The formal plan of the work takes each component to the maximum level of agitation and energy, with a single brief parenthesis in slow time, where the figures appear suddenly dilated, finally disposed to an aura of calm contemplation.
Via a climate which is certainly relaxed and without excessive dramatic force, so as I am doing in my recent output I further the use of clear musical gestures; they are usually subjected to very simple processes - sometimes they return with only very minute changes, while other times they are increasingly complex or simple. All of these techniques are used in an attempt to guide the listeners through the piece, even if some surprises and unpredictable events - as told before - are always possible....